Lean e-læringskurs fra Flowit
Leanbegreper
Her har vi definert alle de vanligste Leanbegrepene som vi anvender i kursene våre.
Spesielle tegn | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Æ | Ø | Å | ALLE
4 |
---|
4 FFind Face Frame Form, fire begreper som beskriver Lean Strategi, fra boka med samme navn. | |
5 |
---|
5 HvorforProblemløsningsteknikk som innebærer å spørre hvorfor gjentatte ganger, for å komme forbi de åpenbare symptomene, helt til man finner rot-årsaken. | |
5SHensikten med 5S er å sikre et trygt og effektivt arbeidsmiljø. Dette gjøres gjennom en metodikk som kalles 5S. De 5 S´ene er 5 Japanske ord. Ordene oversettes ofte med ordene "Sortere, Systematisere, Skinne, Standardiser, Sikre". En mer presis oversettelse er Rydde, Ordne, Rengjøre, Opprettholde og Sikre/lære. | |
A |
---|
AIKunstig intelligens. | |
Andon"Andon" er det japanske ordet for papirlampe. I dag brukes det om en operatørs varsling ved feil, ofte som en lampe. Ofte er andon beskrevet som muligheten til å stoppe produksjonen men det er litt mer nyansert enn dette. Brukes som signalstyring med lamper. | |
D |
---|
DemingOpphavsmannen til læringshjulet PDSA. | ||
F |
---|
FlytProduktet eller tjenesten produseres og flyttes direkte til neste steg i prosessen uten hindringer eller stans. For å vurdere flyten i en prosess kan det være nyttig å sjekke ut om forutsetninger for flyt er innfridd:
| |
G |
---|
GembaDet virkelige stedet eller det spesifikke stedet. Betyr vanligvis ”på gulvet” og andre steder hvor jobben blir gjort. Med begrepet "go to gemba", mener vi at ledere må gå dit hvor jobben blir utført for å skaffe seg inngående kjennskap til prosessen og problemstillingene før de tar beslutninger. Gå og se med egne øyne og still spørsmål. | |
H |
---|
Hoshin-kanri"Hoshin-kanri hjelper oss med å kople de ulike verktøyene i Lean sammen med bedriftens mål og strategier som en helhet. Hoshin-kanri er en modell for å knytte sammen strategiske, taktiske og operative elementer i en organisasjon." Gunnar Andersson | |
J |
---|
JidokaSitat fra Toyota Production system: "TPS-prinsippet om Jidoka integrerer kvalitetskontroll i hvert eneste steg i produksjonsprosessen. Jidoka sørger for at alle avvik blir synlige og rettet opp umiddelbart." "Jido" betyr autmatisering. Prinsippet i Jidoka er at ved feil så skal maskinen stanse. Jidoka kan da oversettes som automatisering med menneskelig touch. | |
K |
---|
KaizenKontinuerlig forbedring av en hel verdistrøm eller en individuell prosess for å skape mer verdi med mindre sløsing. | |
KanbanOversettes ofte med tegn/kort, men betyr egentlig "se nøye på tavlen". Et visuelt system/signal som regulerer flyt ved å signalisere etterspørsel i en verdistrøm. Et hvert behov i en prosess har en kanban knyttet til seg med informasjon om mengde, type, leveringstid osv. | |
Kata"Kata" betyr mønster. I Lean anvender vi begrepet om en strukturert måte å bygge læring inn i daglig drift på. Ved å gjenta de samme spørsmålene hver gang så automatiseres læringsprosessen. | |
KundeLean har et tydelig fokus på kundens behov, men hvem er kunden? Kunden kan være sluttkunden det vil si den som bruker produktet (forbruker) eller tjenesten (bruker/innbygger). Kunden kan og være overordnet oppdragsgiver som den norske stat for en del virksomheter. Store virksomheter har lange kjeder som leverer produkter og tjenester til hverandre, da snakker vi om internkunder. Alle disse inkluderes i kundebegrepet i Lean, men viktigst er å ha fokuset på sluttkundens behov og at alle ansatte forstår sin rolle i dette. | |
KundebehovLean har et tydelig fokus på kundens behov, men hvem er kunden? Kunden kan være sluttkunden det vil si den som bruker produktet (forbruker) eller tjenesten (bruker/innbygger). Kunden kan og være overordnet oppdragsgiver som den norske stat for en del virksomheter. Store virksomheter har lange kjeder som leverer produkter og tjenester til hverandre, da snakker vi om internkunder. Alle disse inkluderes i kundebegrepet i Lean, men viktigst er å ha fokuset på sluttkundens behov og at alle ansatte forstår sin rolle i dette. | |
L |
---|
LagerMaterialer og informasjon som er tilstede mellom trinnene i en prosess. Lager kan være både fysiske ting og digital informasjon, som feks ubesvarte e-post i en innboks. | |
LedetidTotal tid fra kunden bestiller til produktet er levert | |
M |
---|
Muda | |
MuraArbeidsaktiviteter eller informasjon som varierer betydelig og gjør at operatører må forte seg for så å vente. | |
MuriOverbelastning av mennesker eller utstyr | |
O |
---|
OmstilingstidSMED (Single Minute Exchange of Die - Under 10 minutt på å bytte form). Øvelse på å få ned omstillingstid. | ||
P |
---|
PDSAPlan - Do - Study - Act - Læringshjulet (Kaizenhjulet) definert av Deming. Dette finnes også i versjonen Plan - Do – Check - Act og på norsk som Planlegg - Utfør - Kontroller - Korriger (PUKK). Skal man oversette Demings korrekt til norsk utifra dets egentlige betydning så blir det : Planlegge, Utføre, Lære, Agere. | ||
Poka-YokeJapansk ord som direkte oversatt betyr "feilsikring". Metode som gir innebygd kvalitet for å hindre feil. Gjerne fysisk/digitalt laget slik at det ikke er praktisk mulig å gjøre feil. | |
ProsessEn prosess er en samling av prosesssteg (aktiviteter) som gjøres i en rekkefølge. Prosesskartlegging er å gi en oversikt over virksomhtens samlede prosesser og hvordan disse henger sammen. Driftsprosesser er de som produser tjenester eller produkter som virksomheten gir/tilvirker. Støtteprosesser er øvrige prosesser som f.eks. vedlikehold, internkontroll, personal, lønn og IT. Prosessanalyse er typisk å bryte prosessen ned i mindre aktiviteter, vise hvem som utfører de samt å vise sammenhengen mellom dem. | |
PullProduksjonskontroll der nedstrømsaksaviteter signaliserer sine behov l oppstrømsaktiviteter. Pull system er viktig for å få kontinuerlig flyt. | |
Push | |
R |
---|
RotårsaksanalyseLeanverktøy som hjelper deg til å finne problets ulike grunnleggende årsaker. Anvendes for å kunne sette inn tiltak på årsak og ikke på virkning. | |
S |
---|
Skyv | |
SløsingFørst og fremst er det viktig å vurdere om produktet eller tjenesten møter kundens behov. Dernest er det viktig å identifisere de delene av en prosess som ikke tilfører produktet verdi. I produksjonsbedrfter er det vanlig å operere med åtte former for sløsing. TIM WOODS:
I tillegg vil det for mange virksomheter være viktig å identifisere andre kilder til sløsing som handler mer om utnyttelsestap i individene, virksomheten og samfunnet:
| |
SMEDSMED (Single Minute Exchange of Dice - Under 10 minutt på å bytte form). Øvelse på å få ned omstillingstid. | ||
StandardiseringBeskriver den nåværende beste måten å gjennomføre en aktivitet slik at resultatet blir som forventet. | |
StøtteaktivitetI en verdistrøm skiller vi mellom tre typer av aktiviteter;
| |
SyklustidDen tid det tar å fullføre en aktivitet i en prosess fra initiering til slutt. Tiden inkluderer verdiskapende og ikke verdiskapende arbeid. | |
T |
---|
TakttidDen produksjonstid du har delt på antall etterspørsler. Har du 100 minutter og 2 etterspørsler så er takttid 50. Denne er med andre ord ikke basert på hva du kan klare, men på hva du må klare for å dekke etterspørsel. | |
TavlemøterÅ anvende fysiske eller digitale tavler for å vise en oversikt over forbedringer, status og mål er et viktig leanverktøy. Å møtes foran en slik tavle er et tavlemøte. | |
TrekkOversettelse av Pull og motsetningen til Push (Skyv). Et sentralt prinsipp for å skape gode arbeidsprosesser er at vi skal starte arbeidet når det oppstår et behov. Vi skal trekke arbeidet til oss fra de før oss i rekka, ikke skyve arbeid i store bunker videre i prosessen. | |
V |
---|
VerdiAktivitet som kunden er villig til å betale for, som endrer produktet, uten å tilføre feil. Aktivitet som bidrar til å innfri kundens behov. | |
Verdiskapende tidDen tid som produktet eller tjenesten tilføres verdi. Måles i absolutt tid og som prosentandel av gjennomløpstid. | |
Verdistrøm | |
VerdistrømanalyseØvelse som analyserer verdistrømmen i en prosess. Typisk så fastsettes den totale ledetiden fra ordre til leveranse i en slik analyse. Vi deler opp i følgende kategorier: Tid brukt på verdiskapende aktivitet, tid brukt på nødvendige støtteaktiviteter og tid som ikke tilfører verdi (sløsing). Andel verdiskapende tid i en analyse er ofte 0,5 til 5%. Det anvendes svømmebaner som plasserer den enkelte aktivitet hos den aktør /avdeling som utfører den. | |
VisualiseringÅ anvende bilder, tavler, illustrasjoner og figurer kaller vi for tryllestøvet i Lean. Visualisering løser opp i mange utfordringer og forbedrer mange arbeidsprosesser. | |