Leanbegreper


Her har vi definert alle de vanligste Leanbegrepene som vi anvender i kursene våre.

Browse the glossary using this index

Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL

V

Verdi

Aktivitet som kunden er villig til å betale for, som endrer produktet, uten å tilføre feil.

Aktivitet som bidrar til å innfri kundens behov.


Verdiskapende tid

Den tid som produktet eller tjenesten tilføres verdi. Måles i absolutt tid og som prosentandel av gjennomløpstid.


Verdistrøm

En flyt av aktiviteter som produktet følger for å få tilført verdi



Verdistrømanalyse

Øvelse som analyserer verdistrømmen i en prosess. Typisk så fastsettes den totale ledetiden fra ordre til leveranse i en slik analyse. Vi deler opp i følgende kategorier: Tid brukt på verdiskapende aktivitet, tid brukt på nødvendige støtteaktiviteter og tid som ikke tilfører verdi (sløsing). Andel verdiskapende tid i en analyse er ofte 0,5 til 5%. Det anvendes svømmebaner som plasserer den enkelte aktivitet hos den aktør /avdeling som utfører den.


Visualisering

Å anvende bilder, tavler, illustrasjoner og figurer kaller vi for tryllestøvet i Lean. Visualisering løser opp i mange utfordringer og forbedrer mange arbeidsprosesser.