Sløsing

Først og fremst er det viktig å vurdere om produktet eller tjenesten møter kundens behov.

Dernest er det viktig å identifisere de delene av en prosess som ikke tilfører produktet verdi. I produksjonsbedrfter er det vanlig å operere med åtte former for sløsing. TIM WOODS:

  • Transport (Transport)
  • Inventory (lager)
  • Motion (bevegelse)
  • Waiting (venting)
  • Over processing (overprosessering)
  • Over production (overproduksjon)
  • Defects (feil)
  • Skills (Manglende bruk av menneskelig talent)

I tillegg vil det for mange virksomheter være viktig å identifisere andre kilder til sløsing som handler mer om utnyttelsestap i individene, virksomheten og samfunnet:

  • Risiko
  • Misfornøyde leverandører/tvistesaker
  • Mistrivsel
  • Samfunnsfriksjon
  • Økologi
  • Uutnyttet kompetanse
  • Sen læring

» Leanbegreper